Een phishing-aanval is een veelvoorkomende bedreiging in de wereld van cybersecurity. Cybercriminelen gebruiken valse e-mails om persoonlijke gegevens te stelen, zoals wachtwoorden en creditcardnummers. Het is daarom erg belangrijk om te weten hoe je een phishing mail kunt herkennen om de gegevens van jouw bedrijf te beschermen. 2ICT zet hieronder vijf belangrijke signalen op een rij.

Phishing mails

Wees alert op e-mails waarin je zomaar zonder reden de vraag krijgt om persoonlijke informatie te verstrekken, zoals wachtwoorden, creditcardnummers of andere gevoelige gegevens. Legitieme bedrijven zullen nooit via e-mail om deze informatie vragen. Controleer deze onverwachte verzoeken door contact op te nemen met de afzender. Doe dat via een vertrouwd kanaal om zeker te zijn dat je met de juiste persoon van doen hebt.

  1. Vreemde, vervormde URL’s

Controleer de URL’s in de e-mail zorgvuldig voordat je er op klikt. Phishing e-mails bevatten vaak links die eruitzien alsof ze naar een legitieme website leiden. In werkelijkheid zijn ze vervormd. Door met de muis over de link te bewegen, kun je de werkelijke URL zien. Als de URL er verdacht uitziet of niet overeenkomt met het officiële domein van het bedrijf, heb je waarschijnlijk met een phishing-poging te maken. Nogmaals: klik er dus niet op.

  1. Slecht taalgebruik

Let op slecht taalgebruik in de aan jou toegestuurde e-mail. Phishing e-mails bevatten vaak grammaticale fouten en spelfouten. Ook heeft een dergelijk bericht een slechte opmaak. Echte bedrijven besteden veel aandacht aan de communicatie met hun klanten. Die bedrijven zullen zelden dergelijke fouten maken.

  1. Angst, dwang, urgentie

Phishing e-mails roepen vaak een gevoel van urgentie, angst of dwang op, om je te verleiden snel te handelen. Bijvoorbeeld: een bericht dat beweert dat je account onmiddellijk wordt afgesloten tenzij je onmiddellijk actie onderneemt. Denk dus eerst goed na en wees voorzichtig met e-mails die proberen je te dwingen om snel persoonlijke informatie te verstrekken.

  1. Onbekende afzenders

Controleer de afzender van de e-mail zorgvuldig. Phishing e-mails worden vaak verzonden vanaf onbekende of verdachte e-mailadressen. Open dus niet meteen bijlagen of klik niet direct op links van berichten van onbekende afzenders. Verifieer de e-mail dus eerst goed. Is daar niets aan de hand, dan is het veilig om te reageren.

Concluderend? Door deze bovenstaande signalen in gedachten te houden, kun je de software van jouw bedrijf beter beschermen tegen phishing-aanvallen. Zorg er daarnaast voor dat je regelmatig wachtwoordbeheer uitvoert, gebruikmaakt van een beveiligde e-mail en dat je systeembeheer en firewall-instellingen up-to-date zijn. Daar kan 2ICT je uiteraard bij helpen. Want wij weten als it-beheerder: veiligheid begint bij bewustzijn. Wees dus altijd alert en voorzichtig als je e-mails van onbekende afzenders ontvangt.